Dream big! Waarom dromen mensen?

Je wordt wakker, maar je zat eigenlijk nog midden in je droom… Je voelt je even een beetje van de wereld: tussen wakker en slaap. Herken je dit? Dan zat je nog midden in je REM-slaap, ofwel droomslaap. Tijdens je nachtelijke rust kun je wel tot zeven dromen hebben! Maar er zijn ook mensen die zeggen dat ze nooit dromen. Hoe zit dat allemaal? We vertellen je er meer over in deze blog!

Bij Droomidee houden we van dromen: dat zie je al aan onze naam! Wij wensen iedereen een goede slaap, met fijne dromen. Hoe helpen we daarbij? Met onze droommatrassen natuurlijk! Wij leveren diverse matrassen voor diverse dromers! Bekijk onze solide 7 zone pocketvering matras in:

Wat zijn dromen precies?

Een droom is een product van de geest die ontstaat tijdens het slapen. Klinkt dat zweverig? Dat zijn dromen nu eenmaal!

Dromen kunnen zo echt aanvoelen, dat ze je een gelukkig, verdrietig of zelfs een bang gevoel kunnen geven. Ze kunnen je zelfs in de war brengen of juist weldoordacht lijken.

Onze matrassen lijken een droom, maar zijn helemaal echt! Hoe weet je op welke jij het beste gaat dromen? Probeer onze matrassen uit door middel van 100 dagen proefslapen.

Waarom dromen mensen?

Dromen doen we elke dag, maar het blijft een bijzonder fenomeen!

De een zegt dat dromen geen doel of betekenis hebben en onzinnige activiteiten zijn van het brein. Terwijl anderen weer zeggen dat dromen nodig zijn voor de mentale, emotionele en lichamelijke gezondheid.

Dromen is belangrijk voor de gezondheid!

Onderzoekers hebben in verschillende onderzoeken aangetoond dat dromen belangrijk zijn voor je gezondheid en welzijn. Onderzoekers maakten proefpersonen wakker toen ze net afdwaalden in de REM-slaap. Hieruit bleek dat de mensen die wakker werden gemaakt tijdens de REM-slaap, last hadden van een verhoogde spanning, beklemdheid, depressie en gebrek aan concentratie en coördinatie. Dit wil je dus niet! Dromen zorgen ervoor dat ze dagelijkse problemen oplossen, ze nemen herinneringen op en verwerken emoties.

Dromen zijn dus belangrijk voor de gezondheid. Een goede nachtrust is natuurlijk sowieso belangrijk voor de gezondheid! Met de matrassen van Droomidee werk je aan je nachtrust en tegelijk aan je gezondheid. Kies hiervoor bijvoorbeeld voor een koudschuimmatras gecombineerd met traagschuim.

Welke fases maken we mee als je slapen?

Fase 1: Sluimeren
Wanneer je in bed gaat liggen, belandt je lichaam tussen de overgangsfase en de slaapfase. Hierin wordt je oogbeweging aanzienlijk trager en kun je je ogen niet meer openhouden.

Fase 2: Lichte slaap
Tijdens het sluimeren kun je vaak nog geluiden uit de omgeving waarnemen. Wanneer je in de lichte slaap belandt is dat niet meer het geval. Geluiden storen je niet meer, maar je bent nog wel wakker te maken zonder dat je gedesoriënteerd raakt.

Fase 3: Diepe slaap
In de diepe slaap is het voor anderen moeilijk om je wakker te maken. Je neemt geen geluiden meer waar en je voelt geen aanrakingen. Je hartritme en ademhaling daalt tot het laagst mogelijke ritme. Wanneer je uit deze fase wordt gehaald, zal je in de war zijn. Je hebt tijd nodig om te realiseren waar je bent. Deze fase zorgt voor je fysieke herstel.

Fase 4: REM-slaap of wel Rapid Eye Movement
De laatste fase tijdens je slaapcyclus is de REM-slaap. Deze fase wordt ook wel droomslaap genoemd. In deze fase is er sprake van een grote hersenactiviteit. Jouw hersenactiviteiten zijn vergelijkbaar met je activiteiten overdag, wanneer je wakker bent. Terwijl je spieren volledig ontspannen zijn. Raar toch? Dit wordt de ‘paradoxale slaap’ genoemd. Het is noodzakelijk dat je spieren volledig ontspannen zijn in deze fase. Anders kunnen de dromen niet in uitvoering worden gebracht. Wist je dat een volwassene 15% van de nacht in de REM-slaap zit? Baby’s verkeren daarentegen tot wel 70% van de tijd in de REM-slaap.

Word je ook weleens ’s nachts ineens wakker? Nadat je alle fases hebt doorlopen, begint je slaapcyclus weer opnieuw. Hierdoor kan je dus soms onbewust wakker worden. Je begint dat weer bij de lichte slaap en eindig je weer in de droomslaap. Het is dus niet erg als je een keer wakker wordt midden in de nacht.

Beter matras, beter dromen!

Slaap jij niet goed en word je vaker dan 1 keer wakker per nacht? Dit kan aan verschillende factoren liggen. Je slaaphouding, omgeving en je matras. Wanneer deze drie factoren niet goed met elkaar verbonden zijn, kun jij niet optimaal slapen en dromen.

Wil jij optimaal slapen? Droomidee helpt je aan het perfecte matras voor jou. Onze matrassen zijn van hoge kwaliteit en worden geleverd in diverse diktes en formaten. Bekijk onze matrassen in de shop en maak je keuze!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *