Een goede nachtrust is erg belangrijk voor jouw gezondheid. Een slechte nachtrust kan dan ook risico’s meenemen, zoals gewichtstoename, depressie en het belemmeren van jouw functionaliteit overdag. In deze blog zullen wij ingaan op verschillende factoren die kunnen zorgen voor een goede nachtrust. Een goed matras kan hier bijvoorbeeld een positief effect op hebben.

Wat zijn de effecten van slechte nachtrust?

Slapen is erg belangrijk voor de mens. Het zorgt ervoor dat jouw lichaam zich weer kan opladen voor de volgende dag en dat je alle indrukken van de afgelopen dag kunt verwerken. De meest voorkomende klachten/gevolgen van slechte nachtrust zijn:

  • Slechte concentratie
  • Depressie
  • Gewichtstoename
  • Lagere reactievermogen
  • Hogere kans op diabetes (type 2)

Wanneer heb je goede nachtrust?

Een goede nachtrust hangt af van de kwaliteit van de nachtrust en de duur van het slapen.

Duur van het slapen

De aanbevolen duur van het slapen hangt onder andere samen met jouw leeftijd. Hoe jonger je bent, hoe meer slaap je nodig hebt. De National Sleep Foundation (NSF) heeft op basis van onderzoek de volgende richtlijnen opgezet.

Leeftijd                                              Aanbevolen duur van het slapen

1 tot 2 jaar                                         11 tot 14 uur

3 tot 5 jaar                                         10 tot 13 uur

6 tot 13 jaar                                       9 tot 11 uur

14 tot 17 jaar                                     8 tot 10 uur

18 tot 65 jaar                                     7 tot 9 uur

65+ jaar                                              7 tot 8 uur

Kwaliteit van het slapen

Verschillende factoren dragen bij aan de kwaliteit van het slapen. Zo spelen voeding, sporten, een goed matras en prikkels, van bijvoorbeeld een smartphone, hierbij mee.

Om de kwaliteit van jouw slaap te verbeteren geven wij je wat tips!

Tip 1: Dit kan je beter wel en niet laten staan voor een goede nachtrust

Iedereen is bekend met effect van cafeïne, maar wist je ook dat cafeïne tot wel 6 uur na het nuttigen nog effect kan hebben. Wanneer je dus rond 22:30 wil gaan slapen, is het verstandig om vanaf 16:30 cafeïne houdende drankjes te mijden.

Ook alcohol heeft een negatief effect op de kwaliteit van jouw slaap. Ondanks dat je wellicht wat gemakkelijker in slaap valt, slaap je wel een stuk onrustiger. Wat dus niet goed is voor de kwaliteit van jouw nachtrust

Een kleine koolhydraten- en eiwitrijke maaltijd kan juist wel een positief effect hebben op jouw nachtrust. De koolhydraten zorgen ervoor dat je gemakkelijk in slaap valt en de eiwitten zorgen voor dat je langer slaapt. Het formaat van de maaltijd heeft dan weer te maken met het feit dat je lichaam harder moet werken bij het verteren van een grotere portie, wat het lastig maakt om in slaap te vallen.

Tip 2: Sporten

Sporten is natuurlijk goed voor je, daarbij kunnen sporten en slapen veel effect op elkaar hebben. Sporten en bewegen hebben invloed op hoe gemakkelijk je in slaapt valt, maar ook op de kwaliteit van jouw slaap.

Wanneer je jezelf overdag meer inspant, kan je lichaam ’s nachts beter tot rust komt door een diepere slaap. Hoe dieper je slaapt, hoe beter je kunt herstellen. Het is beter om ’s middags of aan het begin van de avond te sporten, en niet in de ochtend, om dit effect van diepere slaap te bereiken. ’s Middags of in de avond moet je minstens een halfuur sporten om effect te hebben met betrekking tot jouw slaap. ’s Ochtens moet je langer sporten om er ’s avonds bij het slapen profijt van te hebben.

’s Middags of begin van de avond sporten is dus goed voor de nachtrust, maar te laat op de avond sporten is ook weer niet goed. Omdat tijdens het sporten jouw hartslag, stofwisseling en lichaamstempratuur hoger zijn dan normaal, belemmerd dit het in slaap vallen.

Sporten is dus goed voor de kwaliteit en duur van jouw slapen, maar alleen als het op het juiste moment wordt gedaan.

Tip 3: Een goed matras betekent goede nachtrust

Misschien denk je dat alle matrassen ongeveer t zelfde zijn, maar dat is zeker niet zo. Behalve dat matrassen natuurlijk verschillen in formaat, verschillen ze ook in dikte, samenstelling en basis. Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat je een goed matras vindt voor jouw lichaam en slaaphouding.

Bij het slapen is het belangrijk dat jouw ruggenwervel de natuurlijke vorm kan aanhouden. Bij een goed matras is dit mogelijk, wanneer je een verkeerd matras hebt kan dit niet. Op termijn zal je dan ook klachten kunnen krijgen, dat wil je natuurlijk niet.

Ons 7 Zone Pocketvering Matras bestaat uit zeven verschillende zones die van elkaar verschillen in dikte van de springveren. Die zones zijn zo verspreid over het matras dat het matras zich optimaal kan aanpassen aan jouw lichaam en slaaphouding. Zo kan de ruggenwervel de juiste vorm behouden.

Wanneer je dus op zoek gaat naar een nieuw, goed matras, is het verstandig om je in te lezen.

Tip 4: Vermijd prikkels vlak voor het slapen

Mobiele telefoon, tablets en de televisie dragen allemaal bij aan het lastiger in slaap vallen. Vaak zitten we allemaal tot laat nog met een scherm voor onze ogen. Het gebruik van deze schermen zorgen voor prikkels, wat vooral als je van plan bent om te gaan slapen, niet handig is. Net als dat sporten te laat op de avond niet handig is, is het ook verstandig om die prikkels te vermijden vlak voor het slapen. Het beste advies wat hierover gegeven kan worden: ban schermen als tablets, mobiele telefoons en de televisie uit de slaapkamer. Zo kun je in de slaapkamer echt tot rust komen en je klaar maken voor een goede nachtrust.

Hulp nodig bij het zoeken van een goed matras?

Bij Droomidee helpen we jou graag verder bij het krijgen van een goede nachtrust. Op het gebied van eten en sporten kunnen we je niet verder helpen, maar bij het uitzoeken van een goed matras natuurlijk wel! Mocht je hulp nodig hebben of heb je vragen? Neem dan zeker contact met ons op, dan beantwoorden we al jouw vragen en zorgen we er samen voor dat jij weer heerlijk kunt slapen.