Gezondheid voorop! Alles over hygiënisch slapen

7 zones pocketvering matras met kat

Hygiëne: het was al belangrijk, maar is dezer dagen nog net even wat belangrijker dan normaal. Thuis, op je werk, in de winkelstraten: iedereen heeft zijn hygiënebeleid op standje rood gezet om te zorgen dat virussen niet verder verspreid worden. Extra grondig en vaak de handen wassen, hoesten in de elleboog, een boks in plaats van een hand: we kennen het inmiddels. En dat is goed! Als jij en anderen extra goed op de hygiëne letten, kan verspreiding wellicht worden voorkomen.

Hygiëne en jouw matras

Maar denk je ook wel eens na over het verband tussen jouw hygiëne en je matras? Of is er überhaupt een verband? Jazeker. Je kunt jouw hygiëne niet alleen verbeteren door regelmatig je handen te wassen en goed op te letten qua fysiek contact, maar ook door je matras goed schoon te houden. Hoe doe je dat? Wij geven je een aantal tips om de hygiëne van jouw matras te verbeteren in deze blog.

Benieuwd naar het meest hygiënische matras? Onze matrassen van koudschuim zorgen bijvoorbeeld voor een extra goede ventilatie. Bekijk onze koudschuim matrassen

Tips voor hygiënisch slapen

1.     Wissel regelmatig je pyjama

Uit onderzoek blijkt dat mannen en vrouwen zeker twee weken achter elkaar dezelfde pyjama dragen. Dat is te lang! Je draagt je pyjama gemiddeld 8 uur per nacht, woelt, draait en zweet erin. Je draagt je gewone kleding toch ook niet twee weken achter elkaar? Wij raden aan twee keer per week van pyjama te wisselen en deze altijd hygiënisch te wassen op 60 graden.

2.     Sla je dekens om

Wij vragen niet van je om elke dag je dekbed te verschonen: dit is geen doen en bovendien niet nodig. Lucht de boel na het slapen simpelweg door de dekens naar het voeteneind toe om te slaan. Klop je kussens op en gooi het raam even open. Lekker fris!

3.     Minder alcohol = minder zweet

Ben jij iemand die veel zweet in bed? Misschien drink je dan te vaak alcohol, voordat je gaat slapen. Alcohol heeft natuurlijk meer nadelige bijwerkingen op je gezondheid, waar zweten er 1 van is. Zeker niet de ergste, maar wel van invloed op je hygiëne.

Als je alcohol drinkt voor het slapen heeft jouw lichaam extra energie nodig om dit te verwerken. Hierdoor kun je zweetaanvallen krijgen tijdens het slapen. Nog iets: alcohol is daarbij ook sterk van invloed op de geur van je zweet, dus naast dat je meer zweet ruikt het ook extra sterk!

4.     Huisstofmijt beperken

Jouw matras bevat waarschijnlijk meer dan anderhalf miljoen huismijten. Dat klinkt niet zo schoon, toch? Het is niet alleen niet goed voor de hygiëne, maar kan ook allergische reacties opwekken.

Wil je huisstofmijt zoveel mogelijk beperken? Zet je matras dan letterlijk in het zonnetje. Ultraviolet licht doodt de huisstofmijt na 24 uur. Het is daarom aan te raden om je matras twee maal per jaar een zonbehandeling te geven met ultraviolet licht.

5.     Nieuw matras en nieuw kussen

Een goed matras moet minstens 10 jaar mee kunnen gaan. Daarom geven wij van Droomidee ook altijd 10 jaar garantie op jouw nieuwe matras: dat is wel zo eerlijk! Het blijkt echter dat veel mensen toch gehecht zijn aan hun verouderde matras. Ongeveer 30.000 mensen die meededen aan een Brits matrassen-onderzoek hadden een matras van 40 jaar oud. Dat is mega onhygiënisch!

Daarbij is een oud matras uit vorm en doet het niks voor jouw slaaphouding en fysieke gezondheid. Onze 7 zone pocketvering matrassen met koudschuim en/of memory foam zorgen dat jij zeker 10 jaar optimaal ligt!

Doe trouwens liever niet 10 jaar met je kussen, maar korter. Door zweet, haar en huidschilfers is dit een paradijsje voor huismijt. Bovendien bevat een kussen meer dan 350.000 bacteriën. Koop dus wat vaker een nieuw kussen!

6.     Niet te vergeten: verschonen, niet eten en geen dieren

En dan hebben we natuurlijk nog de voor de hand liggende tips! Misschien ken je ze al, maar we willen ze toch maar genoemd hebben:

  • Verschoon je bed 1 keer per week
  • Slaap niet met huisdieren in bed
  • Eet niet in bed

Goed matras, goede hygiëne

En, doe jij alles uit de bovenstaande lijst tips al of heb je nog wat werk te doen? Met een goede hygiëne tijdens het slapen zorg je goed voor je eigen gezondheid, maar ook die van anderen. Je kunt hier (zoals je hebt gelezen) veel aan doen, maar een goed matras staat voorop! Benieuwd welk matras het beste bij jou past en de beste hygiënische oplossing biedt? Kies jouw nieuwe matras in onze matrassenwebshop!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *