Hoe kan je gezond slapen?

Vrouw die slaapt met dekens

Entertainment vs. gezond slapen

Vroeger zat ons levens wat anders in elkaar, we gingen naar het werk, kwamen thuis, kookten het eten voor onze gezinnen en misschien las je nog eens een boek. Veel meer was er niet. Dit klinkt misschien een beetje saai voor ons 21ste –eeuwse, overprikkelde brein vol schermen en hypes. Maar dat is hoe het vroeger was: geen appjes die binnenkwamen op je telefoon, geen werk-mailtjes die’s avonds laat nog binnenkwamen. Wat een verschil met vandaag! Vandaag de dag hebben we zo veel verschillende digitale middelen die ons 24/7 entertainment verschaffen. Meestal nemen we deze prikkels ook nog mee de slaapkamer in. Want wie wil nou slapen als je met je vrienden kunt appen, Netflixen, het nieuws kan checken of naar grappige kattenfilmpjes kunt liggen kijken?!

Maar, deze late avonden gevuld met entertainment kunnen leiden tot moeilijke ochtenden. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt, het gevoel dat je hersenen simpelweg niet op gang kunnen komen. Je vergeet de melk terug in de koelkast te zetten of je hebt water in de waterkoker gedaan maar je komt een half uur later terug om te vinden dat je vergeten bent de waterkoker daadwerkelijk aan te zetten.

Slapen spoelt je hersenen

Elke uur wanneer we wakker zijn, zijn onze hersenen hard aan het werk. Alle prikkels die wij binnenkrijgen worden verwerkt waarna de hersenen besluiten welke prikkels relevant zijn. Duizenden prikkels per dag! Tijdens dit harde werken scheiden de hersenen afvalstoffen uit. Dit kun je vergelijken met je spieren tijdens het sporten. Na het sporten hebben je spieren rust nodig om te herstellen. Zo ook de hersenen: de hersenen hebben rust nodig na een dag hard werken! Tijdens het slapen worden de afvalstoffen in de hersenen weggespoeld.
Dit spoelen van de hersenen zorgt niet alleen voor nieuwe energie, het voorkomt dat afvalstoffen in de hersenen opstapelen. Ziekten zoals Alzheimer en Parkinson zijn gelinkt aan opgestapelde afvalstoffen in de hersenen. Gezond slapen moet dus weer nummer 1 worden op de prioriteitenlijstje.

Gezond slapen begint bij een goede nachtrust

Het klinkt en is zo logisch: gezond slapen heeft een aantal heldere voordelen en is van groot belang voor de hersenen. Er zijn tal van zaken die invloed hebben op een goede nachtrust, wij geven je graag een paar tips:

  • Zet de mobieltjes uit! Ook al is het nog zo moeilijk, 24/7 bereikbaar zijn hoeft niet!
  • Kijk geen tv als je gaat slapen. Tv schermen stralen blauwe licht uit, dit houdt ons uren wakker ook nadat we het hebben uitgezet!
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer zo donker mogelijk is (en opgeruimd!). Je ogen kunnen nog steeds licht registreren wanneer je ze dicht hebt. Hiermee prikkel je de hersenen en komen ze niet aan het herstel toe! Een rustige omgeving zorgt ook voor een rustige nachtrust.
  • Zorg voor een goed matras. De basis van een goede nachtrust begint immers bij je matras. Wanneer je een goed matras hebt heeft dit een positieve invloed op je nachtrust!

Matras

Maar wat is voor jou een goed matras? Bij Droomidee weten we dat de basis van een goede nachtrust een uitstekend matras is. Neem gerust een kijkje in onze webshop naar het aanbod door https://www.droomidee.nl/shop (hier) te klikken.

Kom je er niet uit of heb je vragen over hoe jij de perfecte matras-match vind? Onze specialist beantwoordt al je vragen: neem contact op!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *