Hoe verleng je je slaapuren?

ademend matras

Je kent het misschien wel: je neemt jezelf voor om langer en beter te gaan slapen, want goed slapen is goed voor je weerstand en gezondheid! Je begint met frisse moed en gaat op tijd naar bed en dan… Lig je daar op je matras naar het plafond te staren. Waarom word je nu niet moe?

Vroeg naar bed gaan is inderdaad een eerste stap, maar hoe zorg je dat je ook daadwerkelijk in slaap valt op je matras? We vertellen je meer over waarom goed slapen belangrijk is voor je gezondheid en weerstand en geven een aantal tips voor hoe je je slaapuren kan verlengen.

Goed matras = goed slapen = goede gezondheid

Goed slapen doe je op een 7 zone pocketvering matras van Droomidee! Wij leveren hoge kwaliteit, 10 jaar garantie, een gemakkelijke bezorgservice en 100 dagen proefslapen. Door middel van 100 dagen proefslapen kun je jouw matras is jouw eigen slaapkamer echt goed uitproberen en kun je deze ruilen als je niet tevreden bent. Wij kunnen deze service leveren, omdat het eigenlijk nauwelijks voorkomt dat mensen niet tevreden zijn: 97 van de 100 Droomidee-slapers geeft aan tevreden te zijn!

We horen je denken: is dat wel zo hygiënisch, 100 dagen proefslapen? Wat gebeurt er met die matrassen? No worries! De gebruikte matrassen worden gerecycled en komen niet meer in de buurt van nieuwe klanten. Jouw matras is dus altijd gloednieuw en als deze wordt teruggestuurd, ligt niemand er meer op.

Verleng je slaapuren! Maar waarom?

Goed slapen is goed voor je gezondheid: zowel fysiek als mentaal. Het zou je misschien verbazen, maar slapen eigenlijk bijna net zo belangrijk als eten. Als je te weinig slaapt, heeft dit een negatieve invloed op je organen. Daarbij heb je bij langdurig slaaptekort een verhoogde kans op obesitas, hart- en vaatziekten, Alzheimer, depressiviteit, concentratieproblemen en meer fysieke en mentale problemen.

Slapen en het coronavirus

Ook in deze tijden van het coronavirus is goed slapen van belang! Bij een slaaptekort ben je zwakker dan normaal, zakt je weerstand en ben je vatbaarder voor het virus. Er gaan verhalen de rondte dat je wel drie keer vatbaarder bent dan normaal als je slaaptekort hebt, maar artsen zeggen dat dat niet het geval is! Het heeft dus zeker invloed, maar geen cruciale impact.

Slaaptips: een goed matras en meer

Cruciaal of niet, jij wilt natuurlijk dat je weerstand en gezondheid optimaal zijn. Verleng daarom je slaapuren! Droomidee heeft een aantal tips op een rijtje gezet, waardoor je sneller in slaap komt.

1.     Vind het matras dat bij je past

Met een goed matras slaap je beter. Lig jij nog op een oud matras? Weg ermee! Oude matrassen geven geen goede ondersteuning, wat funest is voor je slaap en je houding. Bovendien kun je wakker worden met klachten aan de rug, nek en schouders, wat je ook overdag flink in de weg zal zitten.

In onze matrassenwebshop vind je diverse matrassen, met voor ieder wat wils! Al onze matrassen zijn 7 zone pocketvering matrassen met koudschuim en naar keuze met traagschuim.

Benieuwd welk matras geschikt is voor jou en je slaap zal verbeteren? Neem een kijkje in onze matrassenwebshop

2.     Geen schermtijd in de avond

Beperk je schermtijd en probeer vanaf een bepaald tijdstip niet meer op de telefoon of tablet te kijken. Door het licht en de activiteit in de hersenen kun je lang wakker blijven, omdat het allerlei prikkels veroorzaakt.

Ook in deze tijden is dit van belang: op social media en in WhatsApp wemelt het nu van de zorgwekkende berichten. Het is goed om op de hoogte te blijven, maar kies je tijden en probeer je zorgen voor het slapen in te perken.

Leg je telefoon ´s avonds bijvoorbeeld in een andere ruimte aan de oplader (en als je het aankan: uit of in vliegtuigstand) en spreek met je partner, familie of huisgenoot af dat jullie er niet meer op kijken. Samen sta je sterk!

3.     Zorg voor een goed klimaat

Zorg dat de temperatuur in je slaapkamer comfortabel is: niet te warm, maar ook niet te koud. Zet bijvoorbeeld het raam op een kiertje, of zet het overdag of voordat je gaat slapen even open voor wat nodige frisse lucht.

4.     Daglicht en lamplicht

Zorg dat je voldoende daglicht meemaakt en maak het ´s avonds juist wat donkerder. Dim de lichten voordat je gaat slapen en maak het juist goed donker als je gaat slapen.

5.     De slaapkamer is niet om te werken

Veel mensen moeten in deze periode thuiswerken en dan is het verleidelijk om op je matras te gaan werken. Doe dit niet! Waarom niet? We schreven er een blog over: Thuiswerken? Ja! In bed? Nee!

6.     Geen cafeïne

Beperk je cafeïne-inname en laat de koffie in de avonden even staan. Neem bijvoorbeeld liever een glas water of een lekkere kop thee. Maar let op! Sommige theeën bevatten ook cafeïne en zijn juist verkwikkend, dus kijk altijd goed welke je kiest. Er zijn ook theeën in de winkel met bijvoorbeeld valeriaan, dat je juist slaperig maakt.

7.     Kalmeer je gedachten

Vind je het lastig om kalm te worden tegenwoordig? Door middel van ademhalingsoefeningen of meditatie kun je jouw gedachten tot rust brengen. Zoek op YouTube filmpjes die je erdoorheen kunnen helpen en nemen even een rustig moment voor jezelf. Te zweverig voor jou? Lees dan een boek: je bent even in een andere wereld en laat je hersenen op een positieve manier werken, zonder dat het teveel prikkels geeft.

8.     Lig in de juiste houding

In welke houding lig jij het beste? Probeer te onthouden in welke houding jij het snelst in slaap valt en houd deze houding aan als je gaat slapen. Of kijk in welke houding je meestal wakker wordt. Een goede houding is sowieso van belang en kan worden gestimuleerd met het juiste matras. Als je een matras met traagschuim hebt, vormt deze zich zelfs naar je houding, waardoor je extra goed in slaap komt.

Slaap beter met een goed matras!

Goed nieuws! Er zijn dus allerlei manieren hoe jij je slaapuren kan verlengen. Volgens Droomidee begint het allemaal wel met een goed matras van hoge kwaliteit: je kan je nog zo goed aan alle tips houden, maar met een oud matras heeft dit geen nut.

Wil jij je slaapuren verlengen en werken aan je gezondheid? Kies in onze matrassenwebshop het matras dat bij je past!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *