Heb jij ‘s nachts wel eens last van spierkrampen? Bij nachtelijke spierkrampen trekken de spieren in je benen en kuiten vaak samen. Dit kan erg onaangenaam zijn, zeker als je er wakker van wordt. Meestal gaat het snel weer over, maar als het even kan wil je spierkrampen natuurlijk voorkomen. Wat zijn nachtelijke spierkrampen precies en wat kun je ertegen doen? Wellicht slaap jij niet comfortabel genoeg en heb je een matras met meer ondersteuning nodig. Daarnaast zijn er andere factoren die een rol spelen bij spierkrampen. We vertellen je er alles over in dit artikel.

Wat is de oorzaak van nachtelijke spierkrampen?

Sommige mensen hebben elke nacht spierkrampen. En andere mensen alleen sporadisch. Het is niet precies bekend waardoor het bij de één vaker voorkomt dan de ander. Het kan komen doordat de zenuwen in de benen bij sommigen extra gevoelig zijn. Er zijn wel een aantal mogelijke externe oorzaken van nachtelijke spierkrampen. Het verschilt vaak per persoon wat precies de reden is. Ben jij iemand die veel beweegt? Of beweeg je juist te weinig? Dit kan allebei verkramping in je beenspieren veroorzaken. Te weinig vocht binnenkrijgen is ook van grote invloed. Het zorgt namelijk voor een laag natrium en kalium gehalte, wat weer zorgt voor pijnlijke spieren en spierkrampen. Daarnaast zijn alcoholinname en medicijngebruik oorzaken van een verkramping. Het type matras waar jij op slaapt is ook belangrijk voor de spieren. Als je spieren zich niet genoeg kunnen ontspannen, is de kans groter dat ze gaan verkrampen.

Hoe kan ik nachtelijke spierkrampen verhelpen?

Vaak helpt het om je spieren te masseren. Doe veel rek- en strekoefeningen waarbij je de spieren aanspant. Ga bijvoorbeeld rechtop staan en probeer met je handen naar je tenen te reiken. Dit kun je ook zittend doen door met je handen je tenen naar je toe te trekken. Bij een verkrampte kuitspier kun je de voet voorzichtig omhoog houden. Doe dit meermaals voor korte duur totdat de pijn verdwenen is. Naast deze oefeningen kun je ijs of warm water gebruiken. Houd bijvoorbeeld een kruik met warm water tegen de plek waar je spieren verkrampen.

Nachtelijke Spierkrampen In Bed? Dit Kan Je Doen! Pexels Andrea Piacquadio 3799312 Droomidee

Heb jij hele hevige spierkrampen en heeft niks geholpen? In dit geval is het nemen van medicijnen misschien een oplossing. Bespreek dit altijd eerst met je huisarts. Als de huisarts ermee instemt kun je hydrokinine proberen. Dit medicijn ontspant de spieren en helpt vaak bij spierkrampen. Het zorgt alleen niet voor minder pijn tijdens de kramp, maar vermindert wel de hoeveelheid spierkrampen. Het is de bedoeling dat je het twee tot vier weken inneemt. Werkt dit ook niet? Overleg dan met je huisarts wat andere mogelijkheden zijn.

Hoe kan ik spierkrampen voorkomen?

  • Masseer je spieren regelmatig
  • Doe voordat je gaat slapen een aantal rek- en strekoefeningen
  • Leg je benen wat hoger in bed
  • Als je intensief sport, zorg dan dat je spieren voldoende rust krijgen voordat je ze weer gaat belasten
  • Draag goede schoenen die je voeten en benen ondersteunen
  • Zorg ervoor dat je genoeg vocht binnenkrijgt
  • Zorg voor voldoende inname van magnesium, calcium en kalium.
  • Probeer in een andere houding te slapen
  • Amlodipine en nifedipine zorgen ook voor spierkrampen. Als je dit slikt tegen hoge bloeddruk kun je in overleg met je huisarts een ander medicijn proberen.

Nachtelijke Spierkrampen In Bed? Dit Kan Je Doen! Pexels Andrea Piacquadio 3756042 Droomidee

Welke matrassen helpen tegen spierkrampen?

Een matras dat de juiste steunpunten heeft kan een goede oplossing zijn om nachtelijke spierkrampen te voorkomen. Als je niet goed ligt terwijl je slaapt kan dit ervoor zorgen dat je spieren eerder verkrampen. Daarom raden wij aan om een matras met 7 comfortzones in huis te halen. Deze zones geven jouw lichaam de juiste hoeveelheid steun op de plekken waar jij het nodig hebt. Zo slaap jij dieper en rustiger waardoor je spieren meer rust krijgen. Zeker als je veel en vaak intensief beweegt is dit een aanrader. 

Daarnaast raden we een koudschuim of traagschuim matras aan. Deze matrassen vormen zich naar jouw lichaam. De drukverdeling in deze matrassen is beter waardoor je spieren zich makkelijker kunnen ontspannen. Krampen ontstaan namelijk bij spieren die zich te veel aanspannen. 

De matrassen van Droomidee zijn er speciaal voor gemaakt om je de juiste ondersteuning te bieden tijdens het slapen. Met de matras configurator kun je zelf het perfecte matras samenstellen, zodat jouw spieren zich kunnen ontspannen en je geen last meer hebt van spierkrampen.

7-Zone Matras

Jouw eigen droommatras

De samenstelling is aan jou; wij zorgen voor de kwaliteit. Stel eenvoudig jouw matras op maat samen: 

     169 539

    De samenstelling is aan jou; wij zorgen voor de kwaliteit. Stel eenvoudig jouw matras op maat samen: 

    Stel je eigen droommatras samen bij Droomidee
    Jouw eigen droommatras

    Totaal 169

    Artikelnummer: N/B Categorie: