Tips & tricks voor een vaste slaaproutine

Heerlijk slapen op traagschuim matras

In spannende tijden met hectische dagen en onzekere vooruitzichten kan het lastig zijn om rustig in slaap te komen. Misschien voel je je eigenlijk nog te wakker als je gaat slapen, lig je te piekeren en word je vervolgens niet uitgerust weer wakker. Wat kun je hieraan doen? Werk aan een vaste slaaproutine! Hoe doe je dat? Dat vertellen we je in deze blog!

Naast een vaste slaaproutine kan ook een fijn matras van hoge kwaliteit je goed helpen om rustig in slaap te komen. Benieuwd naar het assortiment matrassen van Droomidee? Bekijk het in onze matrassenwebshop!

Hoe werk je aan je slaaproutine?

Heb jij meer nodig dan een goed matras om rustig in slaap te komen? Werk dan aan je slaaproutine! Lees hier onze tips en tricks.

Tip 1: Ontwikkel een slaapritueel

Voor een goede slaaproutine heb je een ritueel nodig. ¨Ritueel¨ klinkt misschien heel zweverig, maar dat valt wel mee. Met een slaapritueel bedoelen we eigenlijk dat wat je doet voordat je gaat slapen. Als je niet goed slaapt, is het namelijk een goed idee om hierop te focussen: wat doe je anderhalf uur voordat je slaapt en wat draagt bij of doet af aan een goede slaap? Als je een gezond ritueel ontwikkelt, zal je slaap verbeteren.

Wat kun je bijvoorbeeld doen tijdens jouw dagelijks terugkerende slaapritueel:

  • Een boek lezen
  • Opruimen (maar niet te actief)
  • Warm douchen
  • Warm aankleden
  • Thee drinken
  • Al het bovenstaande bij gedimd licht

Tip 2: Ontwikkel een ontwaakritueel

Hoe je dagelijks opstaat, is ook van invloed op je ritme en slaaproutine. Zorg dus dat je ook bij het opstaan een ritueel ontwikkelt dat goed voor je werkt en dagelijks kan worden uitgevoerd.

Wat kun je bijvoorbeeld doen voor jouw dagelijks terugkerende ontwaakritueel:

  • Druk je wekker uit als hij afgaat. Blijf niet snoozen.
  • Rek je goed uit en stretch je spieren. Dit kan gewoon nog liggend in bed.
  • Sta op zonder telefoon. Probeer je telefoon zo lang mogelijk uit je ritueel te houden, want deze geeft teveel prikkels.
  • Start je ochtend met een ontspannen gevoel. Hoe je dit doet is voor iedereen anders: maak een lekker ontbijt, doe een adem- of yoga-oefening of loop even de tuin in.

Tip 3: Een goed matras

We noemden het al: een goed matras doet wonderen. Vaak slapen mensen op een oud matras, dat niet meer de goede ondersteuning geeft. Met een verhoogd aantal drukpunten en vermindering van de vering kun je fysieke klachten gaan ondervinden en slaap je slechter.

Zorg voor een matras dat bij jou past. Niet alleen qua lengte en breedte, maar net zo goed qua dikte en materiaal. Droomidee heeft diverse matrassen voor diverse mensen in 7 zone pocketvering, koudschuim en traagschuim. Daarnaast beschikken wij ook over een assortiment Medische matrassen. Zoek jij een matras op maat? Ook dat kunnen wij voor je fabriceren! Je leest het: bij Droomidee helpen we je graag aan een matras van kwaliteit die je helpt bij jouw nieuwe slaaproutine.

Tip 4: Stress en schermen uit

Probeer jezelf ´s avonds heel bewust in de nachtstand te zetten. Zorg dat je de stress van de dag achter je laat en kom echt tot rust. Een goede manier om dit te doen is door je schermtijd te verkorten en het liefst helemaal naar 0 te brengen. Kijk niet meer op WhatsApp, Facebook of Instagram door je telefoon weg te leggen of in ieder geval meldingen uit te zetten. Zorg ook dat je niet meer op je laptop kijkt. Het blauwe licht van jouw telefoon en laptop zorgen er namelijk voor dat jouw lichaamseigen slaaphormoon (melatonine) moeilijker wordt aangemaakt.

Tip 5: Vaste slaap- en ontwaaktijd

Jij wilt een betere slaaproutine, dan moet je zorgen voor een vast ritme. Dit doe je door ´s avonds steevast op dezelfde tijd te gaan slapen en elke ochtend ook om dezelfde tijd op te staan. Al na een paar dagen zul je het resultaat hiervan gaan merken: je zult sneller in slaap vallen, maar ook fitter en uitgerust wakker worden.

Het beste matras voor jouw slaaproutine

Natuurlijk is ieder mens anders, dus wat qua slaaproutine werkt zal per persoon verschillen. Probeer dus ook vooral te experimenteren met verschillende rituelen die voor jou kunnen werken. Uiteindelijk zul je dan vanzelf gaan merken wat voor jou het beste is.

De eerste stap kun je hier al gaan zetten: met een nieuw matras van hoge kwaliteit van Droomidee. Bestel hem gemakkelijk online in de shop en wij zorgen dat hij binnenkort bij jou thuis is, zodat je nieuwe slaaproutine kan gaan beginnen!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *