Wat gebeurt er met mij als ik te weinig slaap heb?

Slaaptekort in slaap gevallen

Slaaptekort: Wat doet te weinig slaap?

Vandaag 16 maart is het de Internationale dag van de Slaap, een dag waarop aandacht wordt gegeven aan het belang van een goede nachtrust en de gevolgen van slaaptekort. Maar wat is dat nou ‘genoeg slaap’? En wat gebeurt er als je te weinig slaapt?

Internationale dag van de Slaap

Vroeger zei onze moeder altijd: “ga op tijd naar bed, anders houd je het morgen niet vol”. Als kind vind je dat vaak vervelend om te horen. Je wilt nog niet slapen, je wilt blijven spelen! Naarmate je ouder wordt vind je het steeds minder vervelend om naar bed te moeten, maar kan je met minder slaap toe. In je studententijd vond je het af en toe heerlijk om een hele dag lang op bed te kunnen liggen slapen, maar dat veelal een logische reden. Je ervaart met ouder worden wel steeds meer wat de gevolgen zijn van een slechte nachtrust. Zo merk je dat je na een te korte nacht de volgende dag misschien hoofdpijn hebt, je eetlust toeneemt, je niet goed ‘op gang’ kunt komen en last hebt van concentratieverlies. Je komt er op gegeven moment achter dat je moeder al die jaren gewoon gelijk had…

Wat is genoeg slaap?

‘Op tijd naar bed gaan’ en ‘genoeg slaap’ zijn natuurlijk twee verschillende zaken. Wat is nou eigenlijk ‘te weinig slaap’? En kan je ook te veel slapen? Uit onderzoek blijkt dat de slaapbehoefte per persoon verschilt. Er worden wel wat richtlijnen gegeven:

  • 16 uur voor jongere kinderen
  • 9 uur voor pubers
  • 7 tot 8 uur voor volwassenen
  • 6,5 uur voor ouderen

Wij zijn verder op onderzoek gegaan om erachter te komen wat te weinig slaap nou eigenlijk met je lichaam doet. Er vallen een aantal bijzondere zaken op…

Je immuunsysteem

Je immuunsysteem is minder actief als je te weinig slaapt. Tijdens je slaap worden eiwitten aangemaakt. Je immuunsysteem heeft hiervoor de tijd nodig. Geef je het die tijd niet, worden er minder eiwitten aangemaakt en wordt daarmee de kans om ziek te worden groter. Zeker tijdens bijvoorbeeld een griepgolf moet je dus extra alert zijn op je slaapritme!

We veranderen in dikke stresskippen

Het lichaam maakt automatisch het stresshormoon ‘cortisol’ aan als we te weinig slapen. Cortisol wordt door het lichaam aangemaakt bij elk vorm van stress, zoals wanneer je te weinig slaapt, en behoort hiermee tot ons overlevingsmechanisme. Verder zorgt dit hormoon voor een verhoogde bloedsuikerspiegel. Cortisol stimuleert namelijk de aanmaak van insuline. Dit klinkt misschien niet erg, maar zie het voor je als een tas die je meeneemt op een weekendje weg. Alle noodzakelijke spullen stop je in de tas (de insuline). Op gegeven moment is de tas vol (en heb je eigenlijk al het noodzakelijke al ingepakt) maar je hebt nog veel meer spullen die je eigenlijk wilt meenemen. Dan ga je proppen. Het noodzakelijke zit er allang in, maar je blijft er spullen bij inpakken tot je tas bomvol zit en je het eigenlijk niet meer dicht krijgt. Als je spieren eenmaal vol zitten met de insuline, maar je lichaam blijft de extra insuline aanmaken, worden de overschotten opgeslagen in je vetreserves!

Geen dikke stresskip maar een coole kikker

Begin dus bij het ontwikkelen van een vaste slaapritme. Zorg ervoor dat je slaapkamer opgeruimd en donker is en zorg ervoor dat je matras goed is afgesteld op jouw lichaam! Heb jij hulp nodig bij het vinden van een matras die de juiste ondersteuning aan jou lichaam biedt? Neem contact op met onze specialist Mariska!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *