Slaaponderzoek: hoe slaapt Nederland?

Een slaaponderzoek dat in het eerste kwartaal van 2018 werd uitgevoerd toont aan dat Nederlanders slechter slapen dan zij eigenlijk zouden willen. Een goede nachtrust is belangrijk. Dit is geen nieuws. Toch lijkt het erop dat veel mensen moeite hebben met het realiseren van een goede nachtrust. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Droomidee vertelt je meer over de resultaten van het slaaponderzoek én over de oplossingen.


Nederlanders slapen 7 uur per nacht

De gemiddelde Nederlander slaapt zo’n 7 uur per nacht. Wanneer je overdag van een optimale productiviteit wilt genieten, dan heb je gemiddeld 8,5 uur per nacht nodig. Dit redden we dus al niet. Hier komt nog bij dat ruim 65 procent van de Nederlanders minimaal één keer per nacht wakker wordt. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat slechts een kleine 35 procent van de Nederlanders uitgerust wakker wordt. Ook het in slaap komen kost veel moeite. Het blijkt namelijk dat we in bed te tijd nemen om te piekeren voor het slapen gaan. Bijna een kwart van alle vrouwen piekert en bijna 1 op de 5 mannen maakt zich hier ook schuldig aan. Piekeren komt veel vaker voor onder jongeren en jongvolwassenen dan onder volwassenen en ouderen.


Slaaponderzoek: “Partner is vaak de boosdoener”

Het slaaponderzoek laat ook duidelijk zien dat slaapproblemen kunnen worden veroorzaakt door het samen slapen met een partner. Ruim 1 op de 10 vrouwen ergert zich in die mate aan een snurkende partner dat zij de slaap niet meer kan vatten en weer uit bed stapt. Voor de mannen geldt dat een kleine 8 procent zich ergert aan een snurkende partner. Het slaaponderzoek toont aan dat mannen juist sneller wakker blijven liggen door andere geluiden, zoals geluiden van de straat, van huisdieren of van de buren. 


Slaapproblemen oplossen

Het ene slaapprobleem is natuurlijk het andere niet, maar het slaaponderzoek toont wel aan dat slaapproblemen oplossen in bepaalde gevallen makkelijker is dan vaak gedacht wordt. Wanneer we ons gefrustreerd voelen, dan kunnen we de slaap niet meer te pakken krijgen en gaat dit ten koste van een goede nachtrust. Volgens het slaaponderzoek raken we het meest gefrustreerd van de volgende zaken:


  • Snurkende partner / gehorigheid
  • Te hoge of te lage temperatuur
  • Te veel licht in de slaapkamer
  • Rommel in de slaapkamer
  • Niet lekker kunnen liggen


Zoals je ziet zijn dit factoren die eenvoudig kunnen worden opgelost. Je kunt oordopjes kopen, de temperatuur beter regelen, goede gordijnen kopen, de rommel opruimen en zorgen dat je een goed matras en hoofdkussen hebt om lekker te kunnen liggen. 


Het belang van een goed matras

Wanneer je matras en je hoofdkussen niet goed bij je passen, dan is het niet eenvoudig om een lekkere én gezonde slaaphouding aan te nemen. Een goede nachtrust is belangrijk om lichaam en geest de gelegenheid te geven zich te herstellen van de dag. Een versleten matras of een verkeerd hoofdkussen kan jouw goede nachtrust in de weg staan. Je wordt overdag steeds minder productief en in het slechtste geval ervaar je lichamelijke (pijn)klachten. Het is belangrijk om eens te onderzoeken wat voor matras en welk hoofdkussen het best bij jou passen. De juiste keuze kan wonderen doen voor je nachtrust.


Gun jezelf een goede nachtrust

Een goed matras dat wordt gecombineerd met een goed hoofdkussen vormt hét recept voor een goede nachtrust. Dit is de basis die je nodig hebt om lekker te kunnen slapen en uitgerust wakker te worden. Je kunt bij Droomidee de beste matrassen, boxsprings, kussens, lattenbodems en bedtextiel kopen. Vind je het lastig om een goede keuze te maken? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op. Wij informeren en adviseren je graag. Wil je eerst meer over ons weten? Check dan ook eens onze Facebookpagina!



  • Ask your Questions
  • Frequently asked Questions
Hoe kan je gezond slapen?
Hoe kan je gezond slapen?
Wat gebeurt er met mij als ik te weinig slaap heb?