Tijdens het slapen zijn onze hersenen erg actief. Er zijn vijf verschillende stadia waarin de hersenen verkeren tijdens de slaap. Tijdens de REM-slaap (het vijfde stadium) dromen we. Maar wanneer worden we meer uitgerust wakker? En wat is de invloed van Snoozen op de nachtrust? Wij hebben het voor jou uitgezocht!



Slaapcycli 

Zoals genoemd zijn er vijf verschillende stadia die de hersenen tijdens de slaap doorlopen. Wij lopen de verschillende stadia kort bij langs:


  • De eerste twee stadia vallen onder ‘lichte slaap’. Het wordt gekenmerkt door de overgang van het wakker zijn tot het in slaap vallen. Tijdens de ‘lichte slaap’ zijn de hersengolven in eerste instantie nog vrij onrustig. Dit is ook niet gek, je was namelijk 10 minuten geleden nog wakker.


  • Na gemiddeld 20 minuten worden de hersengolven langzamer en dieper. Dit betekent dat de hersenen overgaan tot het derde stadium, de ‘diepe slaap’. In het derde stadium neemt de regelmaat in de ademhaling toe en ontspannen de spieren. De persoon is moeilijker wakker te maken omdat het lichaam goed uitrust in deze stadium.


  • Wanneer meer dan de helft van de hersengolven uit diepe hersengolven bestaan vindt de overgang naar de diepste slaapstadium plaats, stadium vier. Dit is de diepste slaap die we kennen. Hierin herstelt het lichaam zich het meest, rusten de hersenen het beste uit en bouwt het lichaam reserves op voor de volgende dag. 


  • In het laatste stadium, de REM-slaap, zijn de hersenen erg actief terwijl het lichaam compleet ontspannen blijft. Uit onderzoek bleek dat 80% van de mensen die tijdens de REM-slaap wakker worden gemaakt zich een droom konden herinneren. Deze dromen bestonden uit intense beelden en ingewikkelde (soms zelfs bizarre) en emotionele verhaallijnen: dit zijn dromen zoals wij ons die meestal kunnen herinneren. Dromen kwamen ook voor tijdens andere stadia (bijvoorbeeld stadium twee), maar deze waren minder intens en emotioneel.



De invloed van snoozen op het slapen

Sommige mensen houden ervan de wekker extra vroeg te zetten zodat zij het gevoel hebben ‘extra’ te kunnen slapen of omdat zij van ‘snoozen’ houden. Snoozen komt erop neer dat de wekker met tussenpozen afgaat. Snoozen is echter zonde van de nachtrust! ‘Diepe slaap’, zoals stadium drie, kan namelijk niet meer behaald worden wanneer er ‘gesnoozed’ wordt. Het lichaam mist daardoor als het ware een gedeelte van de ‘herstellende slaap’. 



Hoe dan wel?

De meesten vertellen dat je het beste de wekker zo laat mogelijk kunt zetten. Wanneer je tussen 06:00 en 06:30 de snooze knop drie keer hebt ingedrukt, kun je de wekker beter om 06:30 zetten. Zo krijgt het lichaam uiteindelijk meer slaap en moet er wel direct worden opgestaan bij het afgaan van de wekker. Omgevingsfactoren hebben ook invloed op de manier waarop de slaapcycli wordt doorlopen. Zo is de temperatuur, ventilatie en comfort van groot invloed op een gezonde nachtrust. 



Droomidee

Een goede nachtrust begint bij een uitstekend matras! Wil jij weten welke matras jouw perfect match is? Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten!



  • Ask your Questions
  • Frequently asked Questions
Eindeloos wakker liggen, waarom?!
Eindeloos wakker liggen, waarom?!
Hoe kies ik een molton en hoeslaken?