Slecht slapen, iedereen heeft er wel eens last van. Slapeloosheid heeft niet één oorzaak maar ontstaat vaak door een combinatie van een aantal factoren. Wij hebben de drie meest voorkomende boosdoeners van slapeloosheid voor jou op een rijtje gezet.


Zelfdestructie tijdens de nacht: de echte oorzaken van slapeloosheid

Slecht slapen, iedereen heeft er wel eens last van. Uit cijfers van het CBS blijkt zelfs dat 1 op de 5 Nederlanders met slaapproblemen te maken heeft. Bijna de helft van de mensen die aangeven problemen met het slapen te ervaren geven hierbij aan dat het dagelijks functioneren negatief beïnvloed wordt. Dit zijn relatief hoge cijfers en hopelijk laat het je zien dat je er niet alleen voor staat. Nog meer goed nieuws: er zijn oplossingen! 


Slapeloosheid

Iemand lijdt aan slapeloosheid wanneer het slaapritme onderbroken wordt en dit invloed heeft op het dagelijks functioneren. Er zijn drie vormen van slapeloosheid te onderscheiden: 

  • Moeilijk in slaap vallen
  • Vaak wakker worden
  • Te vroeg wakker worden


Deze vormen kunnen ook tegelijkertijd plaatsvinden. De slapeloosheid wordt gekenmerkt als ‘chronisch’ wanneer het drie of meer nachten per week voorkomt en het langer aanhoudt dan drie maanden. Slapeloosheid heeft niet één oorzaak maar ontstaat vaak door een combinatie van een aantal factoren. Wij hebben de drie meest voorkomende boosdoeners van slapeloosheid voor jou op een rijtje gezet.


Slaapangst 

Je herkent het vast wel: je ligt op bed en denkt aan de drukke dag van morgen. Plotseling begin je je angstig te voelen: “Wat als ik vannacht te weinig slaap en me daardoor morgen niet kan concentreren?”. Voor je het weet is het 03:00 en lig je nog steeds te piekeren over het aantal uur dat over blijft om te kunnen slapen. Gelukkig zijn er een aantal technieken die toegepast kunnen worden wanneer slaapangst zich voordoet. Zo zijn er bijvoorbeeld oefeningen waarbij alle spieren in het lichaam aangespannen worden voor een bepaalde tijd waarna de rust kan terugkeren in het lichaam en verschillende ademhalingsoefeningen die toegepast kunnen worden. Een vaste routine voor het slapen gaan kan ook wonderen doen. 


Temperatuur

Tijdens de slaap fluctueert de lichaamstemperatuur. Dit komt door de melatonine die het lichaam aanmaakt als het donker wordt. Rond een uur of vier is het melatoninegehalte het hoogst en is het lichaam dus het meest afgekoeld. De uren daarvoor gebruikt het lichaam om de warmte kwijt te raken. Wanneer de slaapkamer te warm is raakt het lichaam haar warmte minder makkelijk kwijt en raakt de nachtrust hierdoor verstoord. De ideale slaapkamertemperatuur voor een gezonde nachtrust is gemiddeld tussen de 16 tot 18 graden Celsius. Een matras van hoge kwaliteit helpt bij het afvoeren van de lichaamswarmte en zorgt voor goede ventilatie.


Matras

Het gebrek aan comfort is tot slot een van de belangrijkste oorzaken van slapeloosheid. Wanneer het matras al oud en versleten is biedt het weinig/geen ondersteuning meer voor het lichaam. Dat betekend dat er vaker gedraaid wordt tijdens de nacht waardoor een diepe slaap wordt uitgesteld. Bij Droomidee weten wij als geen ander het belang van kwaliteit en comfort. Een matras is namelijk de basis van je nachtrust. Als de basis goed is, volgt de rest met gemak. Een goede nachtrust begint bij Droomidee.

Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten voor al uw vragen over het belang van een goed matras.




  • Ask your Questions
  • Frequently asked Questions
Hoe kies ik een formaat matras?
Hoe kies ik een formaat matras?
Vergeet snoozen, slaap liever!