In spannende tijden met hectische dagen en onzekere vooruitzichten kan het lastig zijn om rustig in slaap te komen en kan je slaapritme veranderen. Misschien voel je je eigenlijk nog te wakker als je gaat slapen, lig je te piekeren en word je vervolgens niet uitgerust weer wakker. Wat kun je hieraan doen? Werk aan een vaste slaapritme! Hoe doe je dat? Dat vertellen we je in deze blog!

Naast een vaste slaapritme kan ook een goed matras van hoge kwaliteit je goed helpen om rustig in slaap te komen. Benieuwd naar het assortiment matrassen van Droomidee? Bekijk het in onze matrassenwebshop!

Hoe werk je aan je slaapritme?

Heb jij meer nodig dan een goed matras om rustig in slaap te komen? Werk dan aan je slaapritme! De vijf tips die wij hebben opgesteld om jouw slaaproutine te verbeteren zijn:

  • Een goed matras voor slaapritme
  • Ontwikkel een slaapritueel
  • Ontwikkel een ontwaakritueel
  • Stress en schermen uit
  • Vaste slaap- en ontwaaktijd

Tip 1: Een goed matras voor slaapritme

We noemden het al: een goed matras doet wonderen. Vaak slapen mensen op een oud matras, dat niet meer de goede ondersteuning geeft. Met een verhoogd aantal drukpunten en vermindering van de vering kun je fysieke klachten gaan ondervinden en slaap je slechter. Een goed matras helpt het voorkomen hiervan

Zorg voor een matras dat bij jou past. Niet alleen qua lengte en breedte, maar net zo goed qua dikte en materiaal. Droomidee heeft diverse matrassen voor diverse mensen in 7 zone pocketvering, koudschuim en traagschuim. Daarnaast beschikken wij ook over een assortiment Medische matrassen. Zoek jij een matras op maat? Ook dat kunnen wij voor je fabriceren! Je leest het: bij Droomidee helpen we je graag aan een goed matras van kwaliteit die je helpt bij jouw nieuwe slaaproutine.

Tip 2: Ontwikkel een slaapritueel

Voor een goed slaapritme heb je een ritueel nodig. ¨Ritueel¨ klinkt misschien heel zweverig, maar dat valt wel mee. Met een slaapritueel bedoelen we eigenlijk dat wat je doet voordat je gaat slapen. Als je niet goed slaapt terwijl je een goed matras hebt, is het namelijk een goed idee om hierop te focussen: wat doe je anderhalf uur voordat je slaapt en wat draagt bij of doet af aan een goede slaap? Als je een gezond ritueel ontwikkelt, zal je slaap verbeteren.

Wat kun je bijvoorbeeld doen tijdens jouw dagelijks terugkerende slaapritueel:

  • Een boek lezen
  • Opruimen (maar niet te actief)
  • Warm douchen
  • Warm aankleden
  • Thee drinken
  • Al het bovenstaande bij gedimd licht

Tip 3: Ontwikkel een ontwaakritueel

Hoe je dagelijks opstaat uit je goede matras, is ook van invloed op je routine en slaapritme. Zorg dus dat je ook bij het opstaan een ritueel ontwikkelt dat goed voor je werkt en dagelijks kan worden uitgevoerd.

Wat kun je bijvoorbeeld doen voor jouw dagelijks terugkerende ontwaakritueel:

  • Druk je wekker uit als hij afgaat. Blijf niet snoozen.
  • Rek je goed uit en stretch je spieren. Dit kan gewoon nog liggend in bed.
  • Sta op zonder telefoon. Probeer je telefoon zo lang mogelijk uit je ritueel te houden, want deze geeft teveel prikkels.
  • Start je ochtend met een ontspannen gevoel. Hoe je dit doet is voor iedereen anders: maak een lekker ontbijt, doe een adem- of yoga-oefening of loop even de tuin in

Tip 4: Stress en schermen uit

Probeer jezelf ´s avonds heel bewust in de nachtstand te zetten. Zorg dat je de stress van de dag achter je laat en kom echt tot rust. Een goede manier om dit te doen is door je schermtijd te verkorten en het liefst helemaal naar 0 te brengen. Kijk niet meer op WhatsApp, Facebook of Instagram als je op je goede matras ligt door je telefoon weg te leggen of in ieder geval meldingen uit te zetten. Zorg ook dat je niet meer op je laptop kijkt. Het blauwe licht van jouw telefoon en laptop zorgen er namelijk voor dat jouw lichaamseigen slaaphormoon (melatonine) moeilijker wordt aangemaakt.

Tip 5: Vaste slaap- en ontwaaktijd

Jij wilt een beter slaapritme, dan moet je zorgen voor een vast ritme. Dit doe je door ´s avonds steevast op dezelfde tijd naar je goede matras te gaan en elke ochtend ook om dezelfde tijd op te staan. Al na een paar dagen zul je het resultaat hiervan gaan merken: je zult sneller in slaap vallen, maar ook fitter en uitgerust wakker worden.

Het beste matras voor jouw slaapritme

Natuurlijk is ieder mens anders, dus wat qua slaaproutine werkt zal per persoon verschillen. Probeer dus ook vooral te experimenteren met verschillende rituelen die voor jou kunnen werken. Uiteindelijk zul je dan vanzelf gaan merken wat voor jou het beste is.

De eerste stap kun je hier al gaan zetten: met een nieuw goed matras van hoge kwaliteit van Droomidee. Bestel hem gemakkelijk online in de shop en wij zorgen dat hij binnenkort bij jou thuis is, zodat je nieuwe slaapritme kan gaan beginnen!