Goed slapen bij onregelmatige werktijden

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat onregelmatige werktijden ongezond zijn. Als jij een baan hebt waarbij dit vaak voorkomt, is hier helaas weinig aan te doen… Maar jij wilt natuurlijk ook gezond zijn en goed slapen! Hoe zorg je dat je goed slaapt en je gezondheid op peil houdt, ondanks die onregelmatige werktijden? Wij van Droomidee proberen je verder te helpen middels 6 tips uit deze blog!

Tip 1: Slaap beter met een goed matras!

Werk jij op onregelmatige werktijden en heb jij een matras van lage kwaliteit? Of is jouw matras al oud en zitten er al flink wat kuilen in? Dat bevordert je slaap en gezondheid natuurlijk sowieso al niet! Zelfs iemand met regelmatige werktijden zou dan niet goed slapen.

Tip 1 is dus wat ons betreft de belangrijkste tip, maar ook de gemakkelijkste! Een nieuw matras heb je namelijk makkelijk online gevonden en online besteld via Droomidee. In onze matrassenwebshop vind je het 7 zone pocketvering matras dat bij je past: in jouw maat (van 90 x 200 cm matras tot 180 x 200 cm matras) en in het beste materiaal (koudschuim en/of traagschuim).

Benieuwd welk matras het beste bij jou past? We schreven er een blog over: Welk matras is de beste keuze voor mij?

Tip 2: Slaap in het weekend niet te lang

Opstaan op een vast tijdstip is essentieel voor een goede constante slaap en gezondheid en dat is nu juist lastig voor mensen die werken op onregelmatige tijden. Het is dan heel verleidelijk om in het weekend of op een vrije dag extra lang te blijven liggen. We snappen de verleiding, maar toch is het verstandiger dit niet te doen!

Je hormoonhuishouding en biologische klok liggen namelijk al overhoop bij onregelmatig werk en onregelmatig lang uitslapen kan dit nog meer door de war schoppen. Heb je geen regelmaat in je werk? Zorg dan dat je dit op je vrije dagen wel hebt!

Tip 3: Dutjes!

Kom je moeilijk aan je slaapuren? Zorg dan dat je regelmatig korte dutjes of de zogeheten ¨powernaps¨ in de planning zet! Een powernap geeft je hersenen niet dezelfde rust als bij een langdurige slaap, maar zorgt wel dat in ieder geval je lichaam even tot rust komt.

Meer weten over dutjes en de powernap? Droomidee schreef er al eerder een blog over: Is een powernap goed voor je? Hier lees je meer informatie en krijg je tips over hoe je jouw powernap het beste kan voorbereiden.

Tip 4: Nachtwerker? Maak licht!

Heb jij regelmatig een avond- of nachtdienst? Maak licht! Zet bijvoorbeeld een uv-lamp aan, zodat je op deze dagen toch nog een soort daglicht ziet en je jouw natuurlijke systeem een beetje helpt.

Is het al licht als je weer richting huis rijdt met de auto? Zet dan je zonnebril op, zodat je het alvast iets donkerder maakt voor jezelf. Als je thuis bent en gaat slapen, zorg je dat de kamer volledig donker is met goede lichtwerende gordijnen en bijvoorbeeld een slaapmasker.

Tip 5: Goed en regelmatig eten

Probeer ook regelmaat in je eetpatroon te houden. Vaak zijn mensen geneigd om slecht te gaan eten als ze slecht slapen of ´s nachts werken: je grijpt sneller naar snacks en de zoetigheid kan je helpen om wakker te blijven. Echter is dit alleen voor de korte termijn effectief: op de lange termijn raak je juist meer uitgeput, schommelt je suikerspiegel en wordt je lichaam steeds ongezonder. Eet dus regelmatig en gezond op gezette tijden!

Tip 6: Praat met je werkgever

Bij werk met onregelmatige tijden kan een cultuur ontstaan van ¨zo is het nu eenmaal¨ en ¨iedereen doet het, dus ik ook¨. Het kan echter nooit kwaad om met je werkgever te praten!

Heb je het idee dat de onregelmatige tijden zijn tol eisen op je slaap en gezondheid? Word het je allemaal wat teveel? Praat er eerlijk over en zoek samen met je werkgever naar een oplossing: jouw werkgever wilt ook geen goede werknemer verliezen aan gezondheidsklachten! Weinig slaap heeft nu eenmaal een effect op je prestaties.

Beter slapen met een matras van Droomidee!

Wij van Droomidee gunnen iedereen een goede slaap en helpen mensen met onregelmatige werktijden graag uit de brand. Vind je het lastig om te bepalen met welk matras je het beste gaat slapen? Dat kunnen we begrijpen! Daarom bieden wij al onze klanten de garantie van 100 dagen proefslapen. Wij wensen je een goede rust toe en hopelijk heb je iets aan onze tips!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *