Als je gezond wilt blijven en dagelijks voldoende energie wilt hebben, is een goede nachtrust erg belangrijk. In deze blog vertellen we je wat de gevolgen zijn van een slechte nachtrust en helpen we je dit te voorkomen! 

De effecten van een slechte nachtrust 

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat jouw lichaam zich weer kan opladen voor de volgende dag. Alle indrukken van de afgelopen dag worden verwerkt. Een goede nachtrust hangt af van de kwaliteit van de nachtrust en de duur van het slapen. Slaap je slecht of kort? Dan kan dit voor vervelende klachten zorgen: slechte concentratie, depressie, gewichtstoename, lagere reactievermogen en een hogere kans op diabetes. 

 

Wij hebben 7 slaaptips voor jou op een rijtje gezet. Zo verbeter jij de kwaliteit van jouw slaap en voorkom je klachten! 

1. Zet elektrische apparaten uit!

We worden 24/7 overspoeld door allerlei berichten, grappige filmpjes of indrukwekkende nieuwtjes. Het licht van je telefoon, tablet of laptop zorgt voor allerlei prikkels. Hierdoor blijven je hersenen actief, waardoor je niet kunt slapen. Probeer je schermtijd voor het slapen te beperken. Zo hebben je hersenen rust en val je makkelijk in slaap. Leg je telefoon bijvoorbeeld ‘s avonds in een andere ruimte aan de oplader. 

2. Zorg voor een donkere en opgeruimde slaapkamer

Je ogen kunnen nog steeds licht registreren wanneer je ze dicht hebt. Hiermee prikkel je jouw hersenen en komen ze niet aan het herstel toe! Zorg ervoor dat jouw slaapkamer een rustige, ontspannen, schone en aangename plek is. Een rustige omgeving zorgt ook voor een rustige nachtrust!

3. Regelmaat 

Jouw lichaam houdt van regelmaat! Ga dagelijks op dezelfde tijd naar bed en probeer dit ook in het weekend zo goed mogelijk vast te houden. 

4. Geen cafeïne 

Beperk je cafeïne-inname en laat koffie in de avonden of late namiddagen even staan. Cafeïne kan 6 tot 8 uur lang in je bloed blijven. Neem liever een glas water of een lekkere kop thee. Maar let op! Sommige theeën bevatten ook cafeïne, kijk altijd goed welke je kiest. Er zijn ook theeën in de winkel met bijvoorbeeld valeriaan, deze stof maakt je juist slaperig, ideaal voor het slapen gaan! 

5. Kalmeer je gedachten 

Vind je het lastig om kalm te worden? Door middel van ademhalingsoefeningen of meditatie kun je jouw gedachten tot rust brengen.

Luister een podcast of zoek op YouTube filmpjes die je erdoorheen kunnen helpen. Pak een een momentje voor jezelf! Is meditatie niks voor jou? Lees dan een boek of neem een bad of douche. Geef jezelf de tijd om te ontspannen. 

6. Slaapkamer temperatuur 

Zorg dat de temperatuur in je slaapkamer comfortabel is: niet te warm, maar ook niet te koud. Rond de 20 ° C is voor de meeste mensen een aangename temperatuur, hoewel dit afhangt van jouw eigen voorkeuren en gewoonten. Daarnaast kun je  bijvoorbeeld je raam op een kiertje zetten voor wat frisse lucht.

7. Goed matras = goed slapen 

De basis van een goede nachtrust begint bij een goed matras. Misschien denk je dat alle matrassen ongeveer hetzelfde zijn, maar dat is zeker niet zo. Behalve dat matrassen natuurlijk verschillen in formaat, verschillen ze ook in dikte en samenstelling. Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat je een goed matras vindt voor jouw lichaam en slaaphouding. Bij het slapen is het belangrijk dat jouw ruggenwervel de natuurlijke vorm kan aanhouden. Wanneer je een goed matras hebt heeft dit een positieve invloed op je nachtrust!

 

Lig jij nog op een oud matras? Dan is het tijd om hier afscheid van te nemen. Een oud matras geeft niet voldoende ondersteuning, dit heeft invloed op je slaap en je houding. Het kan zorgen voor verschillende klachten aan de rug, nek en schouders. 

Wij helpen je graag! 

Met de eerste 6 tips kunnen wij je helaas niet helpen. We kunnen je natuurlijk wel helpen met een goed matras! Goed slapen doe je namelijk op een 7 zone pocketvering matras van Droomidee! Benieuwd welk matras bij jou past? Lees de blog: ‘Welk matras past bij mij?’ of bekijk en vergelijk alle matrassen in onze webshop

 


Aanbevolen producten

Jouw eigen droommatras

De samenstelling is aan jou; wij zorgen voor de kwaliteit. Stel eenvoudig jouw matras op maat samen: 

     159 429

    De samenstelling is aan jou; wij zorgen voor de kwaliteit. Stel eenvoudig jouw matras op maat samen: 

    Wissen
    Droomidee pocketvering matras 140x200 +. matras op maat
    Jouw eigen droommatras

    Totaal 159

    Artikelnummer: N/B Categorie: