7 slaaptips voor een goede nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is bijna even belangrijk als goed sporten en gezonde voeding. Onderzoek toont aan dat een slechte nachtrust vrijwel altijd negatieve effecten heeft op het menselijk lichaam. Bovendien kan het ervoor zorgen dat je veel gewicht aankomt en het vergroot de kans op ziektes.

In de afgelopen jaren hebben steeds meer mensen moeite met het krijgen van een goede nachtrust. Zowel de slaapkwantiteit als de slaapkwaliteit is erg achteruit gegaan. Als je gezond wil blijven en dagelijks meer energie wil krijgen, dan kan je niet zonder een goede nachtrust. Daarom hebben wij 7 slaaptips om beter te kunnen slapen voor jou op een rijtje gezet. Volg deze tips en verbeter de kwaliteit van jouw slaap!

1. Neem een bad of een douche

In de avond een bad of douche nemen, is een populaire manier om beter te kunnen slapen. Dit komt doordat het lichaam dan opwarmt en sneller moe wordt. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat de algehele slaapkwaliteit kan verbeteren na een bad of douche en dat mensen hierdoor sneller in slaap kunnen vallen. Ook slapen zij dieper dan mensen die geen bad of douche namen voor het slapen gaan.

We snappen het natuurlijk dat je in de avond niet altijd tijd of zin hebt om uitgebreid in bad te gaan of te douchen. Een slaaptip is dan ook om eenvoudig een voetenbadje te maken en te ontspannen.

2. Verminder blootstelling aan blauw licht in de avond

Overdag is blootstelling aan licht erg gunstig, maar de nachtelijke blootstelling aan licht heeft het tegenovergestelde effect. Dit komt door de impact op je circadiaans ritme, waarbij de hersenen denken dat het nog steeds overdag is. Dit vermindert hormonen zoals melatonine, die kunnen helpen ontspannen en die voor een diepe slaap zorgt. Voorbeelden van blauw licht zijn bijvoorbeeld smartphones, computers en televisies.

Er zijn verschillende populaire methoden die u kunt gebruiken om blootstelling aan nachtelijk blauw licht te verminderen, waaronder:

  • Draag een bril die blauw licht blokkeert
  • Download een app zoals f.lux om blauw licht op uw laptop of computer te blokkeren
  • Installeer een app die blauw licht op uw smartphone blokkeert. Deze zijn beschikbaar voor zowel iPhone als Android-modellen
  • Stop met het kijken naar tv en zet twee uur voordat je naar bed gaat alle felle lichten uit

3. Consumeer geen cafeïne in de avond

Cafeïne heeft tal van voordelen en wordt door meer dan 2/3e  van de wereld bevolking geconsumeerd. Een enkele dosis kan de focus, energie en sportprestaties verbeteren. Wanneer koffie (of andere producten die cafeïne bevatten) echter laat op de dag wordt gebruikt, stimuleert het je zenuwstelsel en kan het je lichaam ervan weerhouden om in de nacht natuurlijk te ontspannen. Cafeïne kan 6 tot 8 uur lang in het bloed blijven. Als je in de late namiddag of in de avond wel eens een kopje koffie of een blikje red bull wilt drinken, drink dan de cafeïnevrije versies.

4. Verminder onregelmatige of lange middagdutjes

Korte dutjes zijn gunstig, maar lange of onregelmatige dutjes tijdens de dag kunnen uw slaap negatief beïnvloeden. Overdag slapen kan jouw interne klok verwarren, wat betekent dat je in de nacht moeite kunt hebben om te slapen.

Als je overdag regelmatig dut en goed doorslaapt, hoef je jezelf geen zorgen te maken. De effecten van dutjes zijn afhankelijk van het individu.

5. Optimaliseer je slaapkameromgeving

Veel mensen geloven dat de slaapkameromgeving en de opstelling ervan sleutelfactoren zijn voor een goede nachtrust. Deze factoren omvatten temperatuur, lawaai, externe verlichting en meubelarrangement. Verschillende studies wijzen erop dat externe geluiden, vaak van het verkeer, slechte slaap en gezondheidsproblemen op lange termijn kunnen veroorzaken.

Om uw slaapkameromgeving te optimaliseren, zal je externe ruis, licht en kunstlicht van apparaten zoals alarmklokken moeten minimaliseren. Zorg ervoor dat jouw slaapkamer een rustige, ontspannen, schone en aangename plek is.

6. Stel de slaapkamertemperatuur in voor een goede nachtrust

Lichaams- en slaapkamertemperatuur kunnen ook van grote invloed zijn op de slaapkwaliteit. Zoals je misschien hebt ervaren tijdens de zomer of op hete locaties, kan het erg moeilijk zijn om een goede nachtrust te krijgen als het te warm is. Een studie toonde aan dat de temperatuur in de slaapkamer de slaapkwaliteit meer beïnvloedde dan externe ruis.

Rond de 20 ° C lijkt voor de meeste mensen een aangename temperatuur, hoewel dit afhangt van jouw eigen voorkeuren en gewoonten.

7. Een comfortabel bed, matras en kussen

Last but not least: om beter te kunnen slapen zijn een comfortabel bed, matras en kussen natuurlijk niet te missen. Sommige mensen vragen zich af waarom ze altijd beter slapen in een hotel. Afgezien van de ontspannen omgeving, kan de kwaliteit van het bed ook van invloed zijn op de slaap. Een hotel heeft dan ook vaak heerlijke matrassen voor hun bezoekers. Wat de beste matras en beddengoed is, is natuurlijk uiterst subjectief en voor iedereen anders.

Bij Droomidee helpen wij jou graag om de perfecte matras te vinden!

 

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *