Een paar uurtjes minder slapen? Het klinkt onschuldig, maar de gevolgen van te weinig nachtrust zijn groter dan je denkt. Slaaptekort kan je op de lange termijn emotioneel en lichamelijk uitputten. Je hebt weinig energie, je lichaam herstelt zich onvoldoende en je hersenen reageren traag. Maar wat gebeurt er nou precies als je te weinig slaapt? We hebben alles op een rij gezet! 

De gezondheidsrisico’s van te weinig slapen

Voor een gezonde nachtrust heb je 7 tot 9 uur slaap nodig. De meeste Nederlanders slapen tussen de 5 en 7 uur. Slaap je nog minder, dan heeft dat direct gevolgen voor je gezondheid. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat mensen die gemiddeld 0 tot 5 uur per nacht slapen 2,5 keer meer kans hebben op diabetes. Voor deze groep is de kans op een hartaanval zelfs 45%! Daarnaast is je immuunsysteem minder actief als je te weinig slaapt. De kans om ziek te worden wordt hiermee vergroot. 

Slaapgebrek slecht voor je hersenen?

Heb je wel eens te weinig geslapen en kwam je slecht uit je woorden? Dat is niet zo gek, want slaapgebrek is direct van invloed op je hersenen. Je hersenen functioneren minder en sluiten zich gedeeltelijk af. Daardoor kunnen de volgende consequenties optreden:

  • Je creativiteit neemt af.
  • Je hebt moeite met concentreren.
  • Je praat onsamenhangend, mompelt of maakt zinnen niet af.

En daar blijft het niet bij. Zo heeft slaapgebrek ook gevolgen voor je beoordelingsvermogen en zicht. Verder kost het meer moeite om dingen te leren, denk je langzamer na en leg je moeizamer verbanden. Je bent er niet helemaal bij.

Van slaapgebrek kom je aan

Het klinkt misschien gek, maar slaapgebrek heeft ook invloed op je gewicht. Als je te weinig nachtrust krijgt activeert je lichaam namelijk een bijzonder energiesysteem. Je lichaam bereidt zich voor op een stresssituatie en dat is nadelig voor je figuur. Je lichaam slaat namelijk extra energie en vet opslaan. Dit is een natuurlijke reactie om bij gevaar van nood snel te kunnen vluchten en te overleven.

Hoe slaap je beter?

Inmiddels mag het duidelijk zijn dat te weinig slapen niet goed voor je is. Een keertje is niet erg, maar structureel slaaptekort is slecht voor je gezondheid. Gelukkig kun je er veel aan doen om dit te voorkomen. Dit zijn 4 belangrijke tips: 

  • Je lichaam gedijt het beste bij regelmaat. Ga daarom – als het even kan – elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed. Hetzelfde geldt voor wakker worden. Doe dat steeds rond dezelfde tijd.
  • We worden de hele dag omringd door beeldschermen. Onze hersenen vinden dat alleen niet altijd prettig en raken overprikkeld. Probeer daarom een uur voor je gaat slapen niet meer op een verlicht scherm te kijken. Hierdoor ontspan je en val je sneller in slaap.
  • Drink niet teveel en al helemaal geen alcohol. ’s Nachts plassen haalt je uit je slaap en alcohol leidt vaak tot een onrustige slaap. Niet ideaal dus.
  • Een goed matras is een must voor een goede nachtrust. Een hoogwaardig matras ligt niet alleen prettig, maar zorgt ook voor voldoende ventilatie, verkoeling en ondersteuning op de juiste plekken. Daardoor krijg je voldoende rust en voorkom je klachten. Bekijk onze matrassen hier! 

Heb je nog vragen over een goede nachtrust? Onze klantenservice staat voor je klaar!


Aanbevolen producten

Jouw eigen droommatras

     159 429

    De samenstelling is aan jou; wij zorgen voor de kwaliteit.

    Wissen
    Droomidee matras
    Jouw eigen droommatras

    Inclusief luxe tijk en 7 zone pocketvering

    Totaal 159

    Vanaf maandag 24 januari bezorgd!

    Artikelnummer: Niet beschikbaar Categorie: