Wat doet te weinig slaap met je?

Slaperig persoon

Dit zijn de gevolgen van te weinig slaap

Een paar uurtjes minder slapen? Het klinkt onschuldig, maar de gevolgen van te weinig nachtrust zijn groter dan je denkt. Dit gebeurt er als je structureel te weinig slaapt.

Ieder mens heeft zijn slaap nodig. Dat merk je direct als je een nacht hebt doorgehaald of de slaap niet kon vatten door gepieker. Slaaptekort kan je op de lange termijn emotioneel en lichamelijk uitputten. Je hebt weinig energie, je lichaam herstelt zich onvoldoende en je hersenen reageren traag. Maar wat gebeurt er nou precies als je te weinig slaapt? Een overzicht.

Dit zijn de gezondheidsrisico’s van te weinig slapen

Voor een gezonde nachtrust heb je 7 tot 9 uur slaap nodig. De meeste Nederlanders slapen tussen de 5 en 7 uur.

Slaap je nog minder, dan heeft dat direct gevolgen voor je gezondheid. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat mensen die gemiddeld 0 tot 5 uur per nacht slapen 2,5 keer meer kans hebben op diabetes. Voor deze groep is de kans op een hartaanval zelfs 45%! En met 12% is de kans om onder verdachte omstandigheden te overlijden aanzienlijk. Allemaal vanwege slaapgebrek.

Slaapgebrek slecht voor je hersenen

Heb je wel eens te weinig geslapen en kwam je slecht uit je woorden? Dat is niet zo gek, want slaapgebrek is direct van invloed op je hersenen. Ze functioneren minder en sluiten zich gedeeltelijk af. Daardoor kunnen de volgende consequenties optreden:

  • Je voelt je mat en minder creatief.
  • Je hebt moeite om je concentreren.
  • Je praat onsamenhangend, mompelt of maakt zinnen niet af.

En daar blijft het niet bij. Zo heeft slaapgebrek ook gevolgen voor je beoordelingsvermogen en zicht. Verder kost het meer moeite om dingen te leren, denk je langzamer na en leg je moeizamer verbanden. Je bent er niet helemaal bij.

Van slaapgebrek word je dik

Het klinkt misschien gek, maar slaapgebrek heeft ook invloed op je gewicht. Als je te weinig nachtrust krijgt activeert je lichaam namelijk een bijzonder energiesysteem. Je lichaam bereidt zich voor op een stresssituatie is nadelig voor je figuur.

Bij chronisch slaapgebrek zal je lichaam extra energie en vet opslaan. Dit is een natuurlijke reactie om bij gevaar van nood snel te kunnen vluchten en te overleven. Je krijgt trek en gaat (onbewust) meer eten. Het is ook mogelijk dat je lichaam een soort adrenaline afgeeft waardoor je nog langer wakker blijft. Daardoor slaap je nog slechter.

Slaap je dagen achter elkaar niet dan zijn de gevolgen ingrijpend. Helemaal in het verkeer. Kruip je na 21 uur zonder slaap achter het stuur van je auto, dan voelt net als dronken zijn. En zo reageer je ook: traag, ongecontroleerd en niet scherp.

Hoe slaap je beter?

Inmiddels mag het duidelijk zijn dat te weinig slapen niet goed voor je is. Een keertje is niet erg, maar structureel slaaptekort is ronduit slecht voor je gezondheid. Gelukkig kun je er veel aan doen om dit te voorkomen. Dit zijn belangrijke tips.

  • Je lichaam gedijt het beste bij regelmaat. Ga daarom – als het even kan – elke dag min of meer rond hetzelfde tijdstip naar bed. Hetzelfde geldt voor wakker worden. Doe dat steeds min of meer rond dezelfde tijd.
  • We omringen ons de hele dag met beeldschermen. Onze hersenen vinden dat alleen niet altijd prettig en raken overprikkeld. Probeer daarom een uur voor je gaat slapen niet meer op een verlicht scherm te kijken. Dit ontspant en je valt sneller in slaap.
  • Drink niet teveel en al helemaal geen alcohol. ’s Nachts plassen haalt je uit je slaap en alcohol leidt vaak tot een onrustige slaap. Niet ideaal dus.
  • Een goed matras is een must voor een welverdiende nachtrust. Een hoogwaardig matras ligt niet alleen prettig, maar zorgt ook voor voldoende ventilatie, verkoeling en ondersteuning op de juiste plekken. Daardoor krijg je voldoende rust en voorkom je rugklachten.

Gevolgen te weinig slaap te ingrijpend om te negeren

Goed slapen is essentieel om optimaal te presteren. Slaap je te weinig, dan heeft dat direct invloed op je hersenen, je coördinatie en zelfs je gewicht. Bezuinig daarom niet op je nachtrust en zorg dat je elke dag voldoende uren pakt. Je lichaam en je geest zullen je dankbaar zijn.

Een goed matras is essentieel voor een gezonde nachtrust. De matrassen van Droomidee liggen comfortabel, ondersteunen je op de juiste plekken en zijn uiterst betaalbaar. Bekijk onze matrassen of neem contact op met onze specialisten!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *