Is een ‘powernap’ goed voor je?

Is een powernap goed voor je?

Het woord verklapt het al een beetje. Een powernap is een dutje overdag om meer energie te krijgen en je lichaam rust te gunnen. Op de dag kan je om diverse redenen moe zijn. Bijvoorbeeld als je een korte nacht hebt gehad of een zware dag op werk. In deze stressvolle en chaotische samenleving klinkt een extra slaapje als een onmogelijke luxe. Toch kan het voor sommigen nodig zijn om de dag door te komen. Maar hoe gezond is het om overdag een uiltje te knappen? Misschien je baas toch maar overtuigen?

Voordelen van een powernap

De powernap stimuleert de hersenen. Dat heeft natuurlijk veel voordelen. Ten eerste zorgt het ervoor dat het de stress vermindert. Je zet alles even van je af, je hebt de mogelijkheid alles op een rijtje te zetten en verlaagt zelfs de kans op een burn-out. Negatieve gevoelens zoals frustraties, kan je beter een plekje geven of kunnen zelfs verdwijnen. Daarnaast bevordert het hazenslaapje het creatieve denken. Na een powernap heb je een frisse blik op zaken en kunnen nieuwe ideeën gecreëerd worden. Ten derde kan de powernap een positief effect hebben op het geheugen om ervoor te zorgen dat informatie beter opgeslagen wordt. Klinkt goed toch? Tijdens een powernap worden zowel je hersenen als lichaam even gereset. Is de koffie niet aan te slepen op je werkdag? Powernappen is toch net wat effectiever dan de zesde kop cafeïne.

Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel. Powernappen kan je slaap-waakritme verstoren. Ons ritme is dat we in de nacht slapen om op te laden en overdag juist productief zijn. Een te lange slaap kan de nachtrust verstoren. De powernap is dus niet de vervanger van de slaap die je in de nacht misloopt. Daarnaast is het alleen aan te raden als je merkt dat je lichaam dit nodig heeft. Puur om het energiepeil op te krikken. Slaap je langer dan je lichaam nodig heeft, werkt het juist averechts. Je kan hierdoor juist suf en nog vermoeider wakker worden en dat is net niet wat we willen.

Om de perfecte powernap voor te bereiden, hebben we wat tips voor je op een rijtje gezet:

  • Zorg voor een rustige, donkere omgeving. Niet te koel en niet te warm, als het maar comfortabel is.
  • Zorg ervoor dat je niet gestoord wordt. Telefoon op vliegtuigstand en laptop uit.
  • Neem na drie uur in de middag geen powernap meer. De kans is groot dat het je nachtrust verstoord.
  • Zet een wekker om te voorkomen dat je in een te diepe en lange slaap terecht komt.
  • Tijdstip op de dag is ook belangrijk. In de ochtend is het belangrijk om productief te zijn, anders is het een verlenging van je slaap in de ochtend. Daarentegen ook niet te laat, want dan verstoort het je nachtrust. Na de lunch is een goed tijdstip. Veel mensen hebben dan al een dipje en dan is het ideaal voor de powernap, omdat je dan sneller in slaap valt.
  • Een powernap van twintig minuten kan al genoeg zijn. Dan heb je de eerste twee fases gehad van de slaap en wordt je wakker voordat je in diepe slaap valt. Na negentig minuten heb je alle slaapfases doorlopen.
  • Doe regelmatig een powernap, zodat je lichaam eraan kan wennen en sneller in slaap valt. Zo kom je in een ritme en is de kwaliteit van je slaap beter.

Zo kunnen we de conclusie trekken dat de powernap gezond is, mits je het nodig hebt. Slapen is gezond voor lichaam en geest en kan voor veel mensen een oppepper zijn. Toch zijn er wel een aantal eisen waar de powernap aan moet voldoen om te zorgen dat deze effectief is en je een boost geeft. Zolang je dit in de gaten houdt en je baas weet te overtuigen, zijn succesvolle powernaps een feit!

 

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *