Wat te doen tegen snurken?

Wat te doen tegen snurken?

Snurken is niet iets om trots op te zijn en veel mensen zullen ook ontkennen dat ze het doen. Het is zowel storend voor de snurker als degene die ernaast ligt. Het kan weleens gebeuren, maar kan ook een ernstig probleem vormen. Snurken heeft een negatieve werking op het dagelijks leven en op relatiegebied. Daarnaast neemt het snurken vaak toe hoe ouder je wordt. In dit artikel gaan we in op eventuele oplossingen tegen dit luidkeelse struikelblok.

Inmiddels is er een serieuze markt voor anti snurk producten. Zo zijn er pleisters, neusbuisjes, snurkbeugels, speciale kussens, snurk sprays  en ga zo maar door. Deze producten of hulpmiddelen zijn te koop bij menig drogist of apotheek. Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere tips, voordat er producten aangeschaft worden. Deze zullen hieronder kort toegelicht worden.

De 9 tips van Droomidee om snurken te voorkomen

  1. Pas je slaaphouding aan

Mensen die op hun rug slapen, snurken sneller door de houding die aangenomen wordt. Op de rug worden de luchtwegen sneller geblokkeerd, wat leidt tot snurken. Door op je zij te slapen, komen de luchtwegen vrij.

  1. Verkouden/allergisch misschien?

Misschien kan het snurken van een verkoudheid komen. Wanneer je verkouden bent, zijn de luchtwegen vaak verstopt. Ademhalen is hierdoor lastiger en ademen gaat door de mond. Behandel de verkoudheid door middel van neusspray of neusdruppels. Deze zullen de neus- en bijholten vrijmaken, waardoor ademen weer makkelijker gaat. Daarnaast kunnen de luchtwegen ook geïrriteerd zijn door een allergie, zoals hooikoorts. Hier zijn ook medicijnen voor om te verhelpen.

  1. De weegschaal liegt niet, helaas.

Dikkere mensen snurken sneller door het bijkomstige gewicht in bijvoorbeeld de hals. Een gezonde leefstijl (voeding en bewegen) zorgt ook voor een betere nachtrust.

  1. Matig alcoholgebruik

Alcohol werkt als spierverslapper, dus ook de spieren in de keel. Probeer dus niet alcohol te drinken voor het slapen. Alcohol verstoort nou eenmaal je slaap.

  1. Luchtbevochtiger

Droge lucht in de slaapkamer? Een luchtbevochtiger kan dit tegen gaan. Droge lucht kan er voor zorgen dat je zwaarder ademhaalt en sneller snurkt. Het zorgt voor geïrriteerde luchtwegen.  Een luchtbevochtiger kan ook helpen voor mensen met allergieën.

  1. Kussentje erbij?

Een extra kussen bij het hoofdeind kan snurken verminderen. Doordat je hoger ligt, valt je tong minder snel in de luchtopening door de zwaartekracht.

  1. Reden om te stoppen!

Stoppen met roken kan het verschil maken. Door het roken kan de capaciteit van je longen verminderen. Kortademigheid leidt tot snurken!

  1. Regelmaat

Het ligt natuurlijk voor de hand en is helaas niet vanzelfsprekend voor een snurker, maar een evenwichtig slaapritme is bevorderlijk bij het anti-snurken. Voldoende slaap en het juiste ritme beperkt de kans op snurken.

  1. Raadpleeg de huisarts

Mochten deze tips niet werken, is een bezoek aan de huisarts misschien een idee. Het kan namelijk zo zijn dat het een apneu is. Een apneu is een aandoening waarbij de ademhaling gedurende een paar seconden stilstaat in de slaap. Door de ademstops kunt u lichter slapen en daardoor moe zijn overdag. De huisarts zal je hoogstwaarschijnlijk doorverwijzen naar een kno-arts of slaapcentrum voor een speciale behandeling in overleg. Eventueel kan er sprake zijn van een medische ingreep. Dit kan variëren van een operatie aan de neustussenschot, gedeeltelijk verwijderen van de huig of verwijderen van poliep(en).

Onthoud goed, de ene snurker is de andere nou eenmaal niet. Het kan ook zijn dat je een geboren snurker bent, het is namelijk erfelijk. Er zullen tips zijn die wel aanslaan of niet. Kijk wat werkt voor je, alles is beter dan dat je op de bank moet slapen. Voor de partners een tip: mocht het snurken aanhouden, oordopjes!

Veel succes en welterusten!

 

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *